بلاگ, مقالات

بهداشت عمومی تنفّسي

بدون غذا می­‌توان بیش از یک­ماه زنده ماند؛ بدون آب می‌­توان تا 3 روزـ در شرایط عادی ـ زنده ماند؛ اما بدون تنفس نمی­‌توانیم تنها 5 دقیقه هم زنده بمانیم. از این رو خالق و پروردگار حکیم، دو مسیر برای تنفس ما قرار داد: بینی و دهان؛ و بینی­ را با دو سوزاخ آفرید تا اگر یکی مسدود شود دیگری واجب حیاتی تنفس­ را انجام دهد.به علاوه، هر چند ما یک قلب و یک معده و یک کبد داریم اما دو دستگاه بزرگ و پیچیده به نام ریه (شش) به ما عطا فرمود تا بهتر به وظیفه­‌ی حیاتی تنفس بپردازند و…

از بدو حیات آدم و توجه به نمایان شدن اندام جنسی، خالق فطرت وسیله­‌ی پوشش برای تن ما فراهم ساخت که به تناسب فصل و محیط سرد و گرم و آفتاب و گزش حشرات و… خودمان­ را بپوشانیم و بارزترین جلوه­‌ی تفاوت در ظاهر با سایر جانداران بیابیم. اما دستگاه تنفس مورد غفلت واقع شده و حتی در شدیدترین اختلاف دمای چهار دیواری با محیط بیرون، حفاظی برای دهان و بینی نداریم!  و همین، از علل بسیاری عوارض ریوی و تنفسی است. تنفّس لازمه‌ي حيات است، پس در بهداشت آن بكوشيم.

در مصرف خوراکی­‌ها هم خیلی بیشتر و بهتر از بهداشت ریه­‌ها به اثرات ناگوار خوردنی­‌ها بر دستگاه گوارش توجه داریم.

  فضای آلوده به گرد و خاک و ذرات معلق در هوا، و دود­های غالبا مضر به ریه­‌ها و بوهای مضر یا نا­مطبوع سرخ ­کرده­‌ها و فاضلاب و برخی ادکلن­‌ها و … مضاف بر بوهای متصاعد از انواع ابزارها و وسایل مصنوعی نفتی و… از موارد قابل توجه در بهداشت تنفسی است که کمتر در نظر داریم و کمتر هم مراعات می­‌نماییم!

  برخی توصیه­ های مهم: 

1ـ پرهيز از دوهوا شدن (در هواي سرد، پارچه‌اي تميز، جلو بيني و دهان خود بگيريم تا كم‌ـ‌كم، عادي مي‌شود).

2ـ  موقع تنگی نفس و سرفه از حركات سنگين و دويدن و تند حرف‌زدن، پرهيز كنيد.

3ـ پرهيز از ترشي، سرخ‌كرده، چربي و شيريني مصنوعي که غالباً با ريه‌هاي حسّاس، سازگار نيست.

4ـ پرهيز از مصرف سرد و گرم پشت سر هم و از آب يخ، كه بسيار مضر است.

5 ـ استنشاق با آب مضمضه ­ـ كه از مستحبّات وضو است ­ـ بعد از مضمضه‌ي آب در دهان تميز (كه گرم شده و با بزاق قاطي مي‌شود) در مشت خود ريخته­ ـ فوراً در بيني بكشيد كه هم پاكسازي مي‌كند هم مخاط را سالم نگه مي‌دارد .

6 ـ تمرين تدريجي تنفّس عميق هواي سالم: با بيني، حبس نفس در سينه3ـ4 برابر زمان دم؛ سپس بازدم آرام با دهان، تا حدّي كه ريه‌ها ـ حتّي المقدور ـ خالي شوند ( خم شدن بر شكم، به بازدم كامل، كمك مي‌كند).

7ـ حذر از پرخوري: بدانيم كه سنگيني معده، كار تنفّس ­را دشوار مي‌سازد و بر قلب و ريه، فشار بي‌مورد مي‌آورد.

8 ـ پرهيز از تنفّس هواي آلوده­: گرد و غبار كثيف و بوي گند (به خاطر سلامت بچه‌ها، سيگار­ را ترك كنيد).

 

داروها :

بخور شفا: 4-3  قاشق‌ غذاخوری قبل از خواب، به مدّت نيم‌ساعت در 3 ليتر آب­‌جوش با كشيدن ملحفه‌اي ضخيم روي سر بخور دهيد؛ مواظب باشيد دو هوا نشوید.(با حفظ حرارت و تبخیر در طول بخوردادن)

عرق سه‌گياه­:1­تا­3 قاشق به نسبت سن و نیاز، هر سه ساعت یک­بار با مقداری مایع نیم‌­گَرم مصرف شود.

   تركيب سرماخوردگي+ مرزه کوهی: در طول ساعات بیداری 1 قاشق  چای­‌خوری تا غذا خوري، به نسبت سن و نیاز، دم‌كرده مثل چاي (میزان مایعات به نسبت مزاج و کشش بدن، با اندکی بیش از معمول.

پشم و نعنا: درحالت گرفتگی بینی، جلو بيني ­را، بعد از تميز كردن، با آن چرب كنيد. هم­چنین با ماساژ پشت و شانه‌ها و سينه 2ـ3 بار در روز به بهبودی سریعتر کمک می­‌کند.

­   5 ـ چهارتخمه‌ي شفا : با هم 1 قاشق مرباخوري با نصفِ ليوان شير كم‌چربي داغ، روي سماور يا بخاري بماند بعد ـ كم‌كم­ ـ با هم مصرف شود و روزي 3  بار تكرار گردد.

6 ـ شربت توشین: در بزرگسالان هر شش ساعت 1 قاشق مرباخوری و در کودکان یک قاشق چای­خوری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =