بلاگ, مقالات

چربي شكم و چاقي

انسان موجودی مصرف کننده است و در سابق برای به دست آوردن روزی چندان تلاش بدنی داشت که غالبا به چنین عارضه‌ای که امروزه به علت زندگی ماشینی دچار گشته‌ایم، گرفتار نمی‌شد. فست فودها امروزه بلای جان جوانان گشته: مواد خوراکی آماده‌ی مصرف بدون پاک کردن و جویدن و عاری از سلولز لازم و مزید بر این‌ها زندگی ماشینی بدون تحرک کافی و حتی لازم؛ که هر یک دانه شکلات یا کیک یا هر دو دانه بیسکویت و امثال این ها برای سوخت در بدن یعنی تبدیل به انرژی و عدم ذخیره به صورت چربی ـ که ابتدا و عمدتا در شکم و اطراف آن خود نمایی می‌کند ـ به پیاده‌روی کیلومتری و تعریق لازم بدن نیاز می‌یابد.

کم توجهی به این فاجعه‌ی فراگیر عواقب خطرناکی به دنبال دارد مانند: پیری زودرس، سکته‌ها، ناتوانی در انجام درست وظایف ، تنگی نفس، کلافه شدن، زود خسته شدن، پرتوقعی و عوارض اسکلتی به ویژه درد کمر و زانوها و ده‌ها عارضه ی آشکار و پنهان-دیگر.

 

 

 

     توصيه‌ها:

  #  اصول جویدن مدون شفا حاصل سال­ها دقت در امر بر اساس طب وقایه و نظرات دلسوزانه­‌ی حکمای کردستان، اساس چاره است و شاید به تنهایی کافی باشد؛ چه در این عارضه چه مواردی مشابه مانند چربی کبد و غلظت خون و…

1ـ كم‌خوري و پرتحرّكي، پياده‌روي زياد و نرمش يوگايي مخصوص (در حالت ايستاده، به حالت ركوع‌مانند، خم شويد و دست­تان­ را پشت زانو ببنديد و گاهي مچ راست يا چپ­ را بگيريد با ده شماره حدود 10 ثانيه، سر را در حدّ ممكن، بلند گرفته، ده شماره بعد، سر را كاملاً پايين بگيريد تا شكم در فشار، قرار بگيرد، روزي چند بار در حدّ كشش بدن.

2ـ به جاي قند و شكر، از توت و عسل يا ربّ توت، در حدّ نياز استفاده كنيم.

3ـ برنج بسيار كم، صرف شود و با چنگال یا قاشق کوچکتر؛ و نان سبوسدار يا سبوس با نان و غذا در حدّ نياز غذايي، صرف شود (نشاسته‌ها در بدن، سريعاً به قند تبديل مي‌شوند و سپس ذخيره‌ي چربي صورت مي‌گيرد).

4ـ مصرف چربي هم به تناسب تحرّك باشد و بدانيم كه انواع ميوه‌ها و سبزي­ها و حبوبات و… به اندازه‌ي كافي، موادّ قندي و چربي مورد نياز بدن ­را دارند.

5 ـ پرهيز جدّي از سرخ‌كرده، نوشابه‌هاي گازدار و شيرين و غذاهاي بازار.

6 ـ مفيد: خيار، سيب، پرتقال، انواع سبزي­‌ها، آب‌پزهاي كم‌چرب يا بي‌چربي، سوپ جو، هويج يا آب­ليمو، زيتون (روغن يا ميوه)، آب ماست (سزگ)، سير، آبغوره، خوراك عدس، آب­ليمو و ساير غذاهاي آبكي و رقيق و سلولزي (يعني با سبزي زياد و خصوصاً كاهو) که تنظیم این­ها بر اساس طبع و مزاج و گروه خونی، اثر را بیشتر می­‌گرداند.

7ـ شام اوّل شب و خواب دو ساعت بعد و سحرخيزي و حتماً صبحانه قبل از آفتاب و نخوابيدن بعد از ناهار سنگين.

8 ـ روزه گرفتن با صرف سحري به موقع و افطار مختصر و كم‌شيرين و كم‌چرب، بسيار سودمند است.

 

     داروهای گیاهی­:

 سورنجان: 3-2 عدد وسط هر غذا، قورت دهيد.

پنج­گياه شفا: سه‌وعده قبل از غذا و قبل از خواب   3 -2 قاشق غذاخوري با 1 ليوان آب میل شود.

3عرق مورد­: دو ساعت بعد از هر غذا 2- 1 قاشق غذاخوری با یک لیوان آب میل شود .

بخور شفا، برگ آس، تخم شوید، گل بومادران : با هم 6  قسمت کرده و هر یک قسمت­ را با 2 لیتر آب جوشانده و تمام بدن غیر از سر و صورت­ را روی بخار آن بگیرید.

5تخم کتان: پودر­کرده­، روزی 2 بار  بعد از نهار و شام یک قاشق غذاخوری با 3- 2  قاشق غذاخوری ماست کم چرب مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *